|
|
|
Kisa käynnistyy |
|
Deadline kisaentryille
|
|
Finalistit julki
|
|
Gaala
|
|
|
|
Grand Prix -voittaja
YLE Uudet Palvelut
Perustelut:
Tuomaristo edellytti voittajalta merkittävää muutosvaikutusta niin koko toimialaan kuin käyttäytymiseemme digitaalisissa kanavissa. Voittajan osoittama sitoutuminen, osaaminen ja into toimivat esimerkkinä kaikille
meistä. Jokainen voittajan Grand Oneen ilmoittama työ oli osoitus laadusta, erinomaisesta kohderyhmäymmärryksestä ja muutosvoimasta. Pitäkää Areena vapaana!
|
|
Vuoden tekijä
Voittaja
Tero Pajunen
Perustelut:
Kategorian voittaja on alan konkari ja huippuammattilainen - ja lisäksi tosi humaani tyyppi. Hänelle
ammattimaisuus on Yin, ja hyvä fiilis Yang. Huipputöidensä lisäksi tämä ”Soul Man” tunnetaankin hyvän
ilmapiirin luojana ja juhlien järjestäjänä.
Viime vuonna hän suunnitteli useita palkittuja huipputöitä tyytyväisille asiakkaille sekä perusti näyttävästi
uutta digitoimistoa Suomeen. Hänen tekemisissään liiketoimintalähtöisyys ja luovuus yhdistyy hyvään
fiilikseen, johtaen lopulta konkreettisiin tuloksiin. Tämän yhtälön soisi olla ohjenuora koko digimedia-alalle.
Kunniamaininta
Tommi Merelin
Perustelut:
Tuomaristo halusi antaa kunniamaininnan todelliselle tekijälle, jonka osallisuus on näkynyt viimeisen vuoden aikana kymmenissä sivustoissa ja mainoksissa. Monipuolinen osaaminen ja kokemus yhdistettynä tehokkuuteen, joustavuuteen ja sopivaan määrään ammattiylpeyttä ja nöyryyttä ovat tuottaneet hänestä yhden Suomen digikentän taitureita - luotettavan takuumiehen.
|
|
Vuoden yritys
Bob Helsinki
Perustelut:
Vuoden yritys sai viime vuonna paljon aikaan. Kategorian voittajan luomat kampanjat olivat paljon enemmän kuin pelkkiä mainoskampanjoita. Ne olivat kampanjoita, jotka puhuttivat ja koskettivat suomalaisia, hämmensivät bloggaajia ja saivat ihmiset reagoimaan. Ja ennenkaikkea ne olivat tuloksellisia.
On ihailtavaa katsoa miten onnistutaan luomaan puheenaiheita. On lisäksi helppo sanoa, että voittajan panos suomalaisen digimediasuunnitelun tasoon on viime vuonna ollut merkittävä. |
|
Paras kuluttajille suunnattu palvelu
Voittaja
Työn nimi:
YLE Areena
Yritykset:
YLE Uudet palvelut, Tebit, Tietoenator Digital Innovations Oy, Plenware
Asiakas:
YLE
Perustelut:
Todella onnistunut osoitus siitä, että tekijä ymmärtää omat lähtökohtansa ja yleisön tarpeet. Alusta loppuun ehjä kokonaisuus, joka nousee aidosti merkittäväksi palveluksi nykyisen sisältökaaoksen keskellä. On myös kansainvälisellä tasolla esimerkki siitä, mitä internet parhaimmillaan on - käyttäjälleen relevanttia ja viihdyttävää sisältöä, joka on saatavilla silloin kuin se itselle parhaiten sopii. Ja mieluiten ilmaiseksi. Palvelu on jälleen hieno osoitus vanhalta pelurilta uuden ja vanhan median luontevasta liitosta. Todellista vastinetta lupamaksuille!
Kunniamaininnat
Työn nimi:
Kotikokki.net - reseptejä ihmisiltä toisille
Yritykset:
Rohea Oy, Eremenko & Metsola
Asiakas:
Rohea Oy
Perustelut:
Loistava esimerkki siitä mihin intohimo omaa harrastusta kohtaan voi viedä. Toimiva kokonaisuus, jossa ei ole mitään heikkoja kohtia. Myöskin erinomainen osoitus käyttäjän opastamisesta ja tukemisesta, niin oman palvelun kuin välillä ehkä hieman hankalien netti- ja mobiilivempeleidenkin käytössä. Kunniamaininnan arvoista on myös huolellisesti ylläpidetty sisältö.
Työn nimi:
classicLive
Yritykset:
TietoEnator Digital Innovations Oy, Avarko Oy, Qbrick
Asiakas:
Saltarello Oy
Perustelut:
Hieno osoitus strategisesta oivaltamisesta - jos yleisö ei tule palvelun luo, täytyy palvelun tulla yleisön luo. Todella ehjä ja käyttäjäystävällinen kokonaisuus, joka säilyttää korkean laadun alusta loppuun.
Työn nimi:
IRC-Gallerian eduskuntavaalit 2007
Yritys:
Sulake Dynamoid Oy
Asiakas:
Sulake Dynamoid Oy
Perustelut:
Hyvin kilpaillulla kentällä palvelu voi löytää itselleen valtavan yleisön menemällä heidän luokseen, heidän
ehdoillaan. Erityisen positiivista on palvelun saamat loistavat tulokset, varsinkin toteuttaessaan omaa
yhteiskunnallista tehtäväänsä. Freesi poikkeus lukemattomien kilpailijoiden joukossa, joka astuu rehellisesti
vanhan median varpaille ja nousee vielä menestyksellään niidenkin otsikoihin.
|
|
Paras B-to-B -palvelu
Voittaja
Työn nimi:
Moutique - Mobile Boutique
Yritykset:
Roottori Oy, Barabra Oy, Fonecta Oy
Asiakas:
Roottori Oy
Perustelut:
Tuomaristo halusi nostaa tänä vuonna kategorian voittajaksi palvelun, joka omassa rajatussa kohderyhmässään lunastaa ikuisen markkinalupauksen kohdistettavasta mainonnasta, eikä takerru liiaksi tämänkaltaisten teknislähtöisten palvelujen helmasynteihin. Verkkopalvelu, joka parhaimmillaan tuottaa välittömästi mitattavaa hyötyä yhdistämällä laajoja kontaktirekistereitä asiakkaan omiin asiakasrekistereihin. Parhaimmillaan kassakoneen kilinän voi aistia seuraamalla luodun palvelukokonaisuuden etenemistä reaaliajassa. Kohdennettava palvelu, joka helppokäyttöisyydessään tuottaa hymyä niin käyttöönotossa kuin varsinaisessa käytössäkin. Tuomaristo näkee myös potentiaalia palvelun kansainvälistämisessä. Lyhyesti sanottuna; helppo ja lähestyttävä palvelu, jonka Seppokin on osannut ottaa käyttöön!
Kunniamaininta
Työn nimi:
Kauppalehti.fi sivustouudistus
Yritykset:
Kauppalehti verkkopalvelut, Valve, Plenware
Asiakas:
Kauppalehti
Perustelut:
Tiedon jäsentely huippuluokkaa, sisältää miellyttäviä käyttöliittymäjippoja. Omassa kategoriassaan ehdottomasti palkinnon arvoinen suoritus. Tuomaristo kiittelee viimeisteltyä ulkoasua sekä erittäin kattavia lisäpalveluita, joista erityisen maininnan saavat pörssiyritysten esittely- ja seurantasivut. Odotamme mielenkiinnolla tulevia palvelu-uudistuksia, sekä toivotamme menestystä kisaan asiakkaista - tilaa innovaatiolle on vielä talousjournalisminkin saralla.
|
|
Paras infodesign
Voittaja
Työn nimi:
WidSets 1.0
Yritykset:
Nokia, Valve
Asiakas:
Nokia Emerging Business Unit
Perustelut:
Voittaja hyödyntää hyvin modernin verkon ja web 2.0:n mahdollisuuksia. Voittajassa yhdistyy harvinaisella tavalla laaja näkemys detaljitasolle asti vietyyn laadukkaaseen toteutukseen.
Palvelun hyödyt on nopea oivaltaa ja se on yllättävän helppoa ottaa käyttöön. Palvelu hyödyntää nokkelasti
kuluttajia kiinnostavaa, ennestään tuttua ja olemassa olevaa sisältöä. Tämä ensiluokkainen sisältö on
palvelussa pääroolissa tekniikan sijaan - vaikka palvelu onkin itsessään myös tekninen innovaatio.
Voittajakonsepti tuo laadukkaan ja miellyttävän käyttökokemuksen ympäristöön, jossa aiemmin on jouduttu
surffaamaan rajoitetusti. Voittaja muodostuu hienosti kahdesta käsi kädessä toimivasta osasta, jotka
kumpikin toimivat täysipainoisesti omassa kanavassaan.
Parasta käyttökokemusta ja olennaisinta sisältöä suoraan näytöltä taskuun!
Kunniamaininnat
Työn nimi:
yle.fi
Yritys:
YLE Uudet palvelut
Asiakas:
YLE
Perustelut:
Tämän palvelun suunnittelussa olisi huonommalla suunnittelijalla helposti karannut mopo pahasti käsistä.
Harvinaisen laaja sisältö on kuitenkin onnistuttu pukemaan huomattavan selkeään muotoon - erityisesti
kilpailijoihin nähden. Fokus on löydetty, ja uskallettu pitää siitä kiinni. Vastinetta lupamaksurahoille!
Työn nimi:
Oma kaupunki -paikallishakupalvelu
Yritykset:
Helsingin Sanomat Oy, Sanoma Data Oy
Asiakas:
Helsingin Sanomat Oy
Perustelut:
Parasta informaatiosuunnittelua on hyvä informaatio! Tässä palvelussa käyttäjille merkittävä ja hyödyllinen
sisältö laajenee jatkuvasti käyttäjäkunnan elämysten myötä. Rautainen konsepti toimii modernina
puskaradiona ja tuo open-source ajattelun kaupunkilaisen jokapäiväiseen elämään.
|
|
Paras verkkomainos
Voittaja
Työn nimi:
Need for Speed Pro Street: Renkaiden potkiminen nettiauto.com:ssa
Yritykset:
Happi Mindshare Oy, Yhtyneet Kuvalehdet Oy, Fiare Oy, NettiX Oy
Asiakas:
Electronic Arts Finland Oy
Perustelut:
Voittajatyö kiihottaa kohderyhmään kuuluvien aisteja paljastamalla tuotteen piirteitä. Erityisen maininnan voittava työ ansaitsee uniikista ja luovasta tavasta hyödyntää mainostettavan tuotteen sisältöä ennalta arvaamattomassa ympäristössä ja tuomalla virtuaalimaailman lähemmäs reaalimaailmaa.
Kunniamaininta
Työn nimi:
IP-Bingo
Yritykset:
Paperjam, Grip Studios Interactive
Asiakas:
Tietoviikko
Perustelut:
Kuinka tuoda vanhasta uudet piirteet esille? Tämä mainos tuo juuri sen ja vähän enemmänkin. Kohderyhmään kuuluva käyttäjä jää takuuvarmasti katsomaan mainoksen loppuun asti ja sisäistää sen viestin. Työn menestys olisi saattanut olla parempikin, mikäli tulokset olisivat olleet tiedossa.
|
|
Paras B-to-B -kampanja
Voittaja
Työn nimi:
UPM Forest Life
Yritykset:
Valve, Mete Ufacik, Pertti Puranen
Asiakas:
UPM Kymmene
Perustelut:
Loistavasti toteutettu yritysimagon nostattaja. Kampanjan sisällön määrä haastaa jo useat sivustot. Positiivisiin tuloksiin luettava myös aiempi menestys maailmalla. Kategorian selkeästi kansainvälisin ja laadukkain työ.
Kunniamaininta
Työn nimi:
Big Brother 2007 Business Edition
Yritykset:
Taivas, Sub
Asiakas:
Sub
Perustelut:
Konsepti linkittyy erinomaisesti myytävään tuotteeseen. Formaatti toimii kampanjan kantavana
ideana. Uskallettu kohdistaa ”pahamaineinen” formaatti kriittiselle kohderyhmälle. Tässä
kampanjassa ansiokkaammin b2b:tä kuin valtaosassa kategoriassa.
|
|
Paras kuluttajakampanja
Voittaja
Työn nimi:
Kännissä olet ääliö
Yritykset:
Bob Helsinki Oy, Copeland, Valve, Kimmo Syväri, Toinen Helsinki Oy
Asiakas:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Perustelut:
Kampanja, joka elää verkossa eikä vain verkko-osoitteessa. Se on saanut aikaan keskusteluja, herättänyt
ajatuksia ja muuttanut käsityksiä. Sen idea on raflaava ja toteutus laadukas. Tämä on koskettanut monen
suomalaisen sielua negaation kautta, ja sen teho on perustunut siihen. Ei ääliömpi kampanja.
Kunniamaininta
Työn nimi:
Loskanottajat
Yritykset:
hasan&partners, NorthCoastCreative, Pekka Mustonen, Tres papricas
Asiakas:
Cloetta Fazer Makeiset Oy
Perustelut:
Tässä on asenne kohdallaan. Luova idea isolla L:llä, ja siksi tämä koukuttaa. Sisältöä on paljon, ja ne kaikki
on vaan nähtävä. Vuoden paras viihdepläjäys sekä todella tiukka toteutus. Hyvä meininki!
|
|
Tuloksellisin verkkokampanja Voittaja
Työn nimi:
Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla - paitsi Rädyn Seppo
Yritykset:
SEK, Nitro FX, Miracle Suond Oy
Asiakas:
Finnair Oyj
Perustelut:
Riskinotto kannatti. Klassikkobrandi otti askeleen uuteen suuntaan ja kassakone kilisi. Koko kansaa
puhutteleva toteutus, jonka parissa ihmiset viihtyivät, ja mikä tärkeintä - ostivat!
Kunniamaininta
Työn nimi:
Suomen suosituin viraali
Yritys:
Rocky Advertising
Asiakas:
Tjäreborg
Perustelut:
Ainoa kunniamaininta tässä sarjassa, vaikka sarja oli kova ja shortti timanttinen. Pienellä budjetilla jättitulos.
Puolet Suomen lapsiperheistä haltuun 11 000 eurolla.
|
|
Paras viraalikampanja
Voittaja
Työn nimi:
Vadelmasuklaa
Yritykset:
Skandaali Leo Burnett Oy, White Sheep, Woodpeckerfilm, Nina Merikallio, Dagmar
Asiakas:
Valio
Perustelut:
Numeroiden valossa toimivan viraalikampanjan voi rakentaa joko pyramidimekanismin, tai kohderyhmää
puhuttelevan sisällön keinoin. Paras viraalikampanja -sarjan ehdokkaiden joukosta tuomaristo haluaa palkita
kampanjan, joka erottui erityisesti tuoreen ja laadukkaan sisältönsä ansiosta. Tällä tavoin aikaansaatu
viraalivaikutus erottuu edukseen ja vaikuttaa aidommalta - viraalin aiheesta jää syvempi, brandia tukeva
muistijälki.
Tuomaristo kiittää asiakasta rohkeudesta ja kampanjan suunnittelijoita johdonmukaisesta ja käyttäjäryhmää
tehokkaasti puhuttelevasta toteutuksesta. Kampanjan elementeistä tuli suosittuja kriittistä kohderyhmää
kiinnostavissa medioissa ja niinpä kampanja sai koko tuoteryhmän näyttäytymään uudella, kiinnostavalla
tavalla. |
|
Paras design
Voittaja
Työn nimi:
UPM Forest Life
Yritykset:
Valve, Mete Ufacik, Pertti Puranen
Asiakas:
UPM Kymmene
Perustelut:
Vaikuttava käyttökokemus joka kestää kansainvälisen vertailun. Sivuston massiivinen sisältö on räätälöity
ansiokkaasti kevyeksi kokemukseksi joka palvelee tarkoitusperiään poikkeuksellisen hyvin. Tuomaristolla oli
kertakaikkiaan vaikeuksia löytää sivustosta mitään moitittavaa.
Kunniamaininnat
Työn nimi:
Kännissä olet ääliö
Yritykset:
Bob Helsinki Oy, Copeland, Valve, Kimmo Syväri, Toinen Helsinki Oy
Asiakas:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Perustelut:
Rohkeilla aihevalinnoilla rakennettu, kohderyhmää tehokkaasti puhutteleva kokonaisuus.
Työn nimi:
MillionClouds
Yritykset:
Valve, Christian Yakowlef
Asiakas:
Valve, Christian Yakowlef
Perustelut:
Visuaalisten ärsykkeiden kyllästyttämän designpellen silmää hivelevä, viimeisintä pikseliä myöten viilattu
kokonaisuus.
|
|